Vydejte se na jednodenní výlet autem a navštivte hned dva výrazné šumavské vrcholy, které určitě uvidíte při jízdě do našeho kraje od Plzně - Ostrý a Svaroh. Z německé strany jsou oba vrchly velmi dobře dostupné a nachodíte jen něco kolem 10 kilometrů. Pro výlet si zvolte den, kdy je dobrá viditelnost, to poznáte hned od nás, pokud je opar, raději jeďte jindy. Vezmněte si pořádné boty a oblečení i když je jasno, nahoře může foukat, nebo se změní počasí. Nejezděte v žabkách, minimum jsou turistické sandály.

Z Hnačova vyjeďte hned ráno do Železné Rudy a abyste trochu poznali náš kraj, vemte to po vedlejších podle naší mapy směr Kolinec, Velhartice a Keply. Čím dříve vyjedete, tím hezčí budete mít výhledy.

Do Železné Rudy je to asi 42 kilometrů, jste tam za hodinku, za prohlídku tam stojí Enviromentální centrum v budově bývalé školy, jinak nic, stačí se podívat z auta. Naštěstí se město dost mění k lepšímu, v minulosti bylo skoro bezpečnější tam vůbec nezastavovat. Pokud se zdržíte, doporučujeme oběd v Bistru hned naproti v budově Coop, vaří výborně.

Pokračujeme Do Bavorské Železné Rudy, kde stojí za vidění místní nádraží, přes jehož budovu prochází hranice, dříve železná opona.

Těsně za hranicí odbočíte doprava na Brennesstrase a stoupáte do kopců pod Velkým Javorem, ze silnice jsou krásné výhledy. V osadě Brennes je odbočka k lanovce na Javor, pokračujte však rovně směr Lam. Po pár kilometrech lesem dojedete v bodu 2 k parkovišti, kde necháte auto a dále půjdete po jedné z turistických tras na vrchol Svarohu.

Pohled ze Svarohu do Německa.jpg

Z české strany je tento vrchol nepřístupný a nabízí úchvatné výhledy až na Krušné Hory, na jih až k Alpám. Na vrcholu je zajímavostí bývalá Juránkova chata.

Zpět k autu můžete jít druhou trasou a udělat si malý okruh a pokračujte dál autem směr nejkrásnější vrchol této části Šumavy - Ostrý. Pokud chcete, můžete na něj vyšlápnout i z české strany, to je na samostatný celodenní výlet, kdy na výchozí bod v Hamrech u bývalé roty pohraniční stráže pojedete úplně jinudy.

Z německé strany se můžete na Ostrý dostat buď 3,5 km trasou po žluté turistické z Lohbergu - bod 3 - doporučujeme, a nebo si zajedete autem přes Lam a ušetříte pár set výškových metrů a několik kilometrů na půjdete až z bodu 5. Trasa z bodu 3 je náročná, nastoupáte 600 výškových metrů, ale stojí to za to. Vidíte odtud celé panorama Klatovska, Šumavy a Českého lesa. Doporučujeme, abyste tam dorazili co nejdřív a výlet si nedělejte o víkendu - jsou tam davy.

Na vrcholu Ostrého je chata s restaurací a vlastním pivem, doporučujeme dát si tam řízek.

A pokračujeme na zaslouženou odměnu - v bodu 4 na kruhovém objezdu odbočíte ke koupališti Osserbad, kde je spousta různě velkých bazénů, sauna, pára, tobogány, prostě všechno, co na koupališti v Klatovech nemáme. Vstupné je polodenní a stojí asi 9 eur, odpolední od 17 hodin je levnější. U vnitřního bazénu je bistro, kam můžete rovnou z vody, není to žádný zázrak, ale dejte si kariwurst a pšeničný Weizenbier.

Je čas na návrat, abyste po cestě ještě něco viděli, jeďte podle naší mapy.

V bodu 6 je parkoviště asi pro 3 auta hned na hranici. Můžete se jít podívat podél hraničních kamenů směrem vpravo kolem statku Geishof směrem k cyklotrase 2055 a rozcestí Chodská Úhlava. Statek leží těsně na hranici a určitě sami poznáte, jak je na německé straně tráva zelenější a nebe modřejší. Kolem této trasy a na louce na české straně můžete najít pozůstatky železné opony - v bodu 7 byla brána přes dráty a kolem na obě strany jsou ještě patrné zbytky valů. Pokud se podíváte na letecký snímek, můžete i po 30 letech vidět trasu signální stěny. Zajímavostí je pak i samotná rota Svatá Kateřina, ve které byla později celnice. Ta stála až za signální stěnou, takže bylo nutné ji také samostatnou stěnou obehnat, aby neutíkali samotní pohraničníci.

Přehrada Nýrsko.JPG

Pokračujeme dál do Nýrska. Můžete si kousek zajet do bodu 8 a projít se po hrázi přehrady Nýrsko, která zásobuje naprosto čistou pitnou vodou celé údolí Úhlavy i město Domažlice.

Z Nýrska jsme vybrali opravdu supervedlejší silnici přes Strážov, na které se můžete pokochat podhůřím Šumavy, kam noha turisty skoro nevkročí. Obce Datelov (9) a Městiště (10) jsou úplně na konci světa, z nich se zvedají prudké svahy Prenetu a Můstku - prvního hřebenu Šumavy z vnitrozemí. U Městiště stojí za návštevu chráněná oblast Městištské rokle. Je to vlastně úplná divočina, jen kousíček přes hřebeny od obou silnic na Železnou Rudu.

Údolí Jelenky.jpg

Ze Strážova pojedeme po krásné úzké silničce na Klenovou a Týnec - více v naší trase pro cyklisty. A dál už do Klatov a zpět na Hnačov.